Bij het optimaliseren van de metatags: title en description,is het belangrijk de lengte te checken.
Afgelopen dinsdag had ik een SEO ochtendsessie met één van m’n collega’s. Er wordt een nieuwe eigen website ontwikkeld en hiervoor zijn we ons aan het voorbereiden. De website bestaat uit zo’n 100.000 pagina’s dus het is niet mogelijk om voor elke pagina afzonderlijk de metatags te gaan bepalen. Daarom categoriseren we bepaalde pagina’s en standaardiseren de metatags en headers per categorie, waarbij we er wel voor zorgen dat elke pagina een unieke metatag krijgt.
Als je dan metatags gaat bepalen dan zijn er verschillende zaken waarmee je rekening moet houden. Zo wil je dat er op jouw link (title) geklikt wordt. De Title en de description moeten dus wervend zijn, evt. vertrouwen scheppen, want deze zijn tenslotte zichtbaar in Google. Tenminste,… als de title en description niet te lang zijn. Ik heb al in een eerder ‘metatags’ blog aangegeven uit hoeveel karakters de title en description (maximaal) het beste kunnen bestaan, maar er zijn ook handige tooltjes waarmee je direct kunt zien of de tekst die je wilt gebruiken niet wegvalt in Google.
Tools om lengte metatitle en description te meten
Wil je kijken of de lengte van de meta description en de title juist zijn; of je tekst dus zichtbaar is in de Google rankings? Gebruik dan eens de volgende 2 handige tools:
Google SERP Snippet Optimization Tool
en:
Check of uw title en meta description tags de juiste lengte hebben voor SEO en Google.