In het begin van 2016 zijn er weer diverse lijstjes gemaakt met belangrijkste SEO factoren voor het komende jaar. Eén van die lijstjes is opgesteld door Searchmetrics en is gedeeld tijdens het zoekmachines congres Friends of Search in Amsterdam: top 30 ranking factoren. Ze hebben de factoren verdeeld in:
- content
- user experience
- technical
- social
Ik wil vandaag één onderdeel uit de categorie ‘content’ uitdiepen omdat ik het idee heb dat deze factor steeds belangrijker wordt:word count. M.a.w. het aantal gebruikte woorden op een pagina. In de praktijk kijk ik nu zelf ook extra scherp naar het aantal woorden op een pagina t.o.v. de concurrentie. Eén van mijn klanten gebruikt ongeveer 2.800 woorden per pagina terwijl de websites in de top 10 van Google er minimaal 1.000 minder hebben. Interessant om eens in te duiken.
SerpIQ deed onderzoek met 20.000 zoekwoorden en kwam met het volgende:
Onderzoek naar ranking factoren
Uit een ander recent onderzoek waar maar liefst 1 miljoen zoekresultaten werden onderzocht kwamen de volgende belangrijkste huidige rankingfactoren:
- Aantal backlinks (ja ja .. nog steeds).
- De kwaliteit van de inkomende backlinks (authority). Overigens is de kans op backlinks groter wanneer er gelinkt kan worden naar een pagina waar diepgaande informatie te vinden is.
- Ondanks de ‘penguin updates’, blijkt ‘exact match anchor’ nog steeds goed te werken. Wel afwisselen hoor! Wat bedoel ik hiermee? Wanneer je gaat linkbuilden, stuur je een linknaam mee, bijv. ‘roulette’ als je op ‘roulette’ gevonden wilt worden. Dat werkt dus nog steeds prima voor hogere rankings in Google, maar wissel wel af met bijv. je domeinnaam als linknaam e.d.
- Goede content over een bepaald onderwerp. M.a.w. een pagina over ‘roulette strategie’ zal het beter doen op de zoekterm: ‘roulette strategie’ dan een pagina die in het algemeen over ‘roulette’ gaat.
- Veel content lijkt beter te ranken dan weinig content, maar het gebruik van te veel content kan weer negatief uitpakken. Searchmetrics gaf een gemiddelde van zo’n 1.500 woorden. Uit dit onderzoek kwam 1.890 woorden en uit die van SerpIQ 2.416 voor de 1e positie in Google. Wanneer je dus een pagina schrijft dan zou je met 1.500 tot 2.416 woorden goed moeten zitten.
- Gebruik van https.
- Gebruik van minimaal 1 afbeelding (liefst een ergens bovenaan de pagina). Meerder foto’s lijkt geen invloed te hebben op de rankings.
- Belangrijkste zoekwoorden in de titeltag. Al werd er verwacht dat de invloed groter zou zijn.
- Website snelheid.
Ook uit dit recente SEO onderzoek komt dus de lengte van de content als 1 van de belangrijkste factoren naar boven. Het belang van de juiste lengte van de content is hiermee denk ik wel aangetoond.
1.890 woorden op een pagina niet altijd nodig
Google en andere zoekmachines willen het best mogelijk antwoord geven op de vraag van een bezoeker. Ze willen dan ook best mogelijke antwoord op die vraag aanbieden. Als je dus een pagina gaat schrijven dan moet je je verdiepen in de vraag van de bezoeker. Zo wil ik dat bezoekers van Google die willen weten hoeveel woorden ze het beste kunnen gebruiken op een pagina om beter gevonden te worden, bij Internetpaleis uitkomen. Des te beter ik deze vraag beantwoord, des te beter ik vroeg of laat hoog zal ranken. Soms zal het antwoord in 100 woorden (denk aan de betekenis van een bepaald woord) kunnen worden gegeven en soms in 1.890 woorden. Zo zal je een vraag als: In welk jaartal werd het spel roulette voor het eerst gespeeld in minder woorden beantwoord kunnen worden, dan de zoekterm: ‘roulette systemen met uitleg’. Wat ik hiermee wil aangeven is dat de tekst wel relevant moet zijn.
Is jouw antwoord / tekst niet relevant, dan zal je een hoog bouncepercentage hebben en zal de pagina alsnog niet hoog ranken. Het is natuurlijk wel zo, dat Google de relevantie van een pagina beter kan beoordelen bij een lange tekst dan bij een korte. Dus wanneer een antwoord enige uitleg vereist, dan zou ik proberen tussen de 1.400 en 2.000 woorden uit te komen.
Dus liever 300 relevante woorden, dan 300 relevante woorden aangevuld met 1200 woorden ter opvulling om aan de (aanbevolen) situatie van 1.890 woorden te komen.
Online woorden tellen – tool
Er zijn op het internet diverse handige tooltjes om het aantal woorden in een document te tellen. In de meeste gevallen moet je je tekst even kopiëren en plakken. Voor jullie gemak hierbij 3 van deze tooltjes waarbij je online de woorden kunt tellen:
Ik merk zelf dat langere content het uitstekend doet. Ik probeer altijd uitgebreid en zo relevant mogelijk te bloggen op http://www.marketingscriptie.nl. Ik ben het eens dat langere content beter werkt.