Vorige week donderdag 19-02-2015 ging ook Internetpaleis voor het eerst naar het SEO en SEA event Friends of Search in Amsterdam. We hebben business en pleasure maar direct aan elkaar gekoppeld door een midweekje Volendam te boeken via de eigen site Vakantiewoning.org.
Het was de 2e editie van Friends of Search en het event was compleet uitverkocht. De line-up van hĂ©t Nederlandse congres op het gebied van SEO en SEA, bestond uit 17 sprekers uit binnen-maar vooral buitenland. Er waren 2 zalen waarbij je met de hele groep aanwezig was of een keuze moest maken. Ik heb me de gehele dag gericht op de lezingen over SEO. De inloop was rond 8:30 en de afsluitende borrel rond 17:30. Je kunt niet alles onthouden en / of willen opslaan op zoân dag. Voor mij was het dan ook vooral belangrijk om de kernpunten en nieuwe ontwikkelingen uit de lezingen te halen en te kijken of we met Internetpaleis nog steeds de juist keuzes maken voor onze seo-klanten. En vooral de âquick wins for SEO that make a differenceâ sprak me vooraf qua onderwerp erg aan. Hieronder zal ik proberen samen te vatten wat naar mijn idee de belangrijkste updates en aandachtspunten waren.
De sprekers (van mijn keuze) gedurende de dag
De opening was door Bas van den Beld van State of Digital.
Verder heb ik de lezingen gevolgd van (de links gaan de Linkin profielen):
- Mike King van iPullRank
- James van Thiel van Google
- Richard Baxter van Builtvisible
- Cindy Krum van MobileMoxie
- Marcus Tober van Searchmetrics
- Ian Lurie van Portent
- Christoph Cemper
- Hannah Smith van Ditilled
- Lisa Myers van Verve Search
Proactief handelen op veranderend consumentengedrag
Denk vanuit de gebruiker van je website en ga niet zitten wachten. Als je gaat handelen als Google met een nieuwe update of feature komt, ben je eigenlijk al te laat. Een mooi voorbeeld zijn klantenbeoordelingen. Websites die al klantenbeoordelingen verzamelden hebben voordeel, nu Google ze bijvoorbeeld koppelt aan Adwords advertenties. Stel jezelf dus steeds de vraag; wat wil de bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld door een lijst bij de te houden van meest gestelde vragen.
Google zal steeds meer over een bezoeker / consument weten. Ze weten wie ze zijn en wat ze doen. Dit komt omdat Google gegevens kan verzamelen via Google.nl, Youtube, Google+, Gmail enz. Op die manier kan Google advertenties tonen (in toekomst bijv. ook op TV) die perfect aansluiten op de consument. En dat is ook wat de consument wilt, want tijd is kostbaar. En de volgende stap is dat Google je vraag gaat beantwoorden voordat je deze hebt gesteld.
Facebook zou op korte termijn wel eens een gevaarlijke concurrent van Google kunnen worden. Ze hebben nml. veel betere profielen van gebruikers dan Google. Daarentegen kan Google die achterstand makkelijk inhalen door informatie van gebruikers via al zijn diensten slimmer te combineren. Facebook en Google zijn de partijen die er de komende tijd toe doen op de zoekmarkt.
Samengevat de doâs volgens Mike King:
- Omarm Javascript, want dat gaat niet weg;
- Omarm microdata, zoals Schema.org & JSON;
- Omarm ‘co-occurence’: Schrijf content en kijk naar het hoofdzoekwoord i.c.m. umfeld zoekwoorden die bij het hoofdzoekwoord horen;
- Omarm mobiel;
- Blijf up-to-date met technologie;
- Wees proactief i.p.v. reactief.
Meer dan 50% zoeken via tablet of mobiel
Google wilt de gebruiker een fantastische beleving bieden, vertelt James van Thiel van Google. Hij vertelt verder dat de wereld aan het veranderen is van âvraag naar aanbodâ naar âaanbod naar vraagâ Â (waar het aanbod wordt aangepast op het zoekgedrag van de consument). Maar wat vooral is blijven hangen zijn de cijfers die hij met de zaal deelde. Zo vertelde hij dat in december 2014 de search via Google voor ongeveer 50% via Mobiel en tablet kwam. Het is dus ook niet zo gek, dat Google steeds meer waarde hecht aan websites die mobiel vriendelijk zijn. Ook gaf hij aan dat er van 2010 t/m 2013 een daling van meer dan 50% is bij het offline winkelen (bezoek), terwijl de omzet van het offline winkelen is gestegen. Dat houdt dus in dat elke bezoeker ongeveer 2x zoveel besteed en dat komt weer omdat offline bezoekers veel beter voorbereid zijn; ze weten al wat ze willen kopen. Daar zal Google steeds meer op in gaan spelen. De online mediabestedingen zijn nog niet te herleiden naar ‘in-store revenue‘ maar daar Google in de toekomst zeker voor zorgen.
Quick wins SEO â Techniek op orde maken als startpunt
Als wij van Internetpaleis een seo traject ingaan met een bedrijf dan gaan we na een kort bedrijfsonderzoek en het waarom van zoekmachine optimalisatie een zoekwoorden onderzoek doen. Maar direct daarna (en dus voor evt. linkbuilding en ab-testing) komt het technische aspect. Iets waar spreker Richard Baxter van Builtvisible de nadruk op legde. De infrastructuur van je website moet in orde zijn.
- Is je site crawlable voor Google?
- Is de dev-site misschien nog geĂŻndexeerd?
- Blokkeer je geen CSS/JS-objecten voor de Googlebot (erg belangrijk in het mobiel vriendelijke verhaal!)?
- Doe je aan IP redirecting en redirect je de Googlebot zo misschien steeds naar de .com versie van je website?
- Wat is de geschiedenis van de website? Is er ooit een domeinmigratie gedaan? Benader de website-eigenaren deze links aan te passen. Gebruik âsite:[domein]â om na te gaan of er oude paginaâs in de zoekresultaten staan, verwijs deze, of nog beter: pak de bron aan!
- Zijn er geen inkomende links die naar een 404 verwijzen?
- Is de site wel correct geĂŻndexeerd in de rankings of zitten er miljoenen lege dynamische pagina’s in de Google index?
- Herschrijf artikelen die je de afgelopen 5 jaar geleden hebt gepubliceerd en publiceer deze opnieuw.
- Welke paginaâs hebben de meeste externe links, geef deze waarde via een interne linkstructuur.
- Zoek websites die linken naar profielen op social media en vraag of ze naar je (huidige) website verwijzen.
- En tot slot: Bekijk mentions op het internet en benader de website-eigenaren om te vragen of ze een link naar jouw website willen opnemen > wel branded.
Dit lijken standaard zaken, maar hoe groter de site, hoe meer van deze problemen je zal tegenkomen.
Mobiel internet
Hier kan ik eigenlijk heel kort over zijn terwijl het super belangrijk is voor nu en nog meer voor de toekomst: aanwezigheid op dit platform is vereist, nee, een must! Mijn advies na het zien van de presentatie bij de Friend of Search test je websites eens gedurende een paar uur op je mobiel en tablet en kijk of je fouten tegenkomt. Kijk ook eens hoe je website in de zoekmachines getoond wordt op je mobiele telefoon. Anticipeer hierop.Â
Volgens Cindy Krum van MobileMoxie:
- Zijn er minder long tail zoekopdrachten;
- Is er meer branded zoekverkeer;
- zijn er meer lokale zoekresultaten op basis van je huidige locatie;
- Is er een verschil in waardering tussen Desktop en mobiele websites door Google;
- En is een responsive website voor zowel de gebruiker als Google toegankelijker.
Keywords zijn verleden tijd, concepts zijn de toekomst
Interessante lezing van Marcus Tober van Searchmetrics. Het kwam er op neer en dat wisten we natuurlijk al wel een beetje dat het allerbelangrijkste waardevolle content is. Google rekent steeds vaker af met slimme trucjes op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Op die manier verdwijnt de spam van het internet. Een gedeelte van het internet ziet er nog steeds uit als een vuilnisbelt, maar Google leert steeds beter waardevolle content te herkennen. Dus: maak waardevolle content , waarvoor het internet nu eenmaal is bedoeld. De rest zal langzaam worden opgeruimd.
Vindbaarheid gaat dus meer om concepten, semantiek en het creĂ«ren van unieke content. Hierdoor verliezen individuele keywords hun waarde. Maar de zoekopdracht zal altijd blijven bestaan. Mensen blijven tenslotte zoeken. Maar rankings zullen niet meer door een bepaald keyword op Ă©Ă©n pagina worden bepaald. Het gaat meer om de combinatie van paginaâs die Ă©Ă©n onderwerp beslaat.
Marcus is de eigenaar van Searchmetrics. Een bezoekje aan hun website leverde een handig overzicht op van de seo ranking factoren in 2014.
Strategisch denken voor SEOâs
Na de lunch stond een lezing van Ian Lurie op het programma met als title âOne-Trick Ponies Het Shot. Hierover kan je meer lezen op de website van Ian: Digital Marketing Strategy in 2015: One-trick ponies get shot.
Linkbuilden dood?
Linkbuilden is door alle veranderingen in het Google zoekalgortime een stuk minder effectief geworden. Maar linkbuilden is zeker niet dood. Ook Penguin houdt van goede inkomende links. Volgens Christoph Cemper van Link Detox is het belangrijk om al je inkomende links regelmatig te âkeurenâ en actief te werken met de disavow tool van Google. Wat je vooral niet moet doen is veel links disavowen. Inkomende links van buitenlandse of oude websites hoeven niet zomaar in de disavow file opgenomen te worden. Voor de rest was het naar mijn idee iets te veel een verkooppraatje om zân dure programma te verkopen. Ik heb het gratis t-shirt dan ook maar niet geaccepteerd.
Alle presentaties van de Friends pof Search 2015
Niet aanwezig op de Friends of Search 2015 of sommige presentaties moeten missen, maar toch alle presentaties bekijken? Dat kan via een link op Friendsofsearch.nl.
Handige SEO tools
Tijdens de verschillende presentaties zijn er verschillende handige SEO tools gedeelde met de bezoekers van Friends of Search 2015:
- reaming Frog: Crawler data van je website
- Search Metrics: Online zichtbaarheid, vergelijking concurrenten
- Majestic SEO: Linkprofiel analysetool
- URL profiler: het analyseren de beste links
- Deepcrawl: Crawler tool
Tot slot vergeet ik nog ‘de snelheid van de website’ uit te lichten. Meerdere sprekers kwamen hierop terug als Ă©Ă©n van de belangrijkste factoren voor een verbetering van de SEO. In Ă©Ă©n van m’n volgende blogs zal ik hier dan ook zeker op terugkomen!