Na mijn bezoek aan de Friends of Search in Amsterdam had ik nog beloofd om terug te komen op ‘de invloed van de snelheid van de website op de Google rankings’ (SEO).
De snelheid van de website was 1 van de punten die meerdere malen gedurende de dag door verschillende sprekers even werd uitgelicht. Blijkbaar vinden alle seo experts inclusief een Google spreker dit één van de belangrijke punten waarop de rankings worden gebaseerd. Niet iedereen zal dit zo geïnterpreteerd hebben, maar naast unieke en vooral interessante content en het ‘mobiel vriendelijke verhaal‘ vond ik de snelheid van de website het meest genoemd. Vandaar dat ik deze vandaag nog eens kort wil bespreken. Ook een verwijzing naar een handige tool om de snelheid van je website zelf te meten.
Hoe snel moet je website zijn?
Naast dat de snelheid van je website de gebruikerservaring kan verbeteren (snelle pagespeed) of juist verslechteren (lage pagespeed), houdt ook Google rekening met de snelheid van je website. Voorheen werd vaak 1 a 2 seconden aangehouden voor een pagina upload. Duurde het langer dan 4 seconden dan heb je sowieso de kans dat bezoekers voortijdig afhaken. Dat zorg voor hogere bouncerate. Bounce rate (weigeringspercentage in het Nederlands) geeft aan welk percentage van je bezoekers slechts deze ene pagina van je website bekeek, om vervolgens de website direct weer te verlaten. Google beloont website met groot gebruiksgemak en dus ook de websites die snel genoeg zijn. De laadtijd heeft dus invloed op de rankings.
Snelheid van websites Google
Google adviseert navolging van de strenge snelheidscriteria die ze hun eigen websites hebben opgelegd. Google gaat hierbij voor een laadtijd van maximaal een halve seconde. Overigens is het toch aan te raden om de snelheid van de website hoog te houden, want naast een betere Google-ranking van je site zal een snel ladende website ook tot meer conversies en / of tevreden klanten leiden. Een geoptimaliseerde site kan volgens een test van Shopzilla tot 12% meer conversies opleveren.
Factoren die pagespeed kunnen verbeteren
De pagespeed verbeteren hangt van veel factoren af. De meeste zijn technische factoren. Voorbeelden:
- Minimaliseren van Javascript en css
- Optimaliseren van afbeeldingen
- Comprimeren van bestanden
- Manier van caching
Ik snap dat een leek (en op technisch gebied ben ik dat ook) niets snapt van javascript, css e.d. Dus in Jip en Janneke taal: merk je dat je website te traag is? Bespreek het met je webbouwer.
Het overstappen naar een andere webhost kan ook de pagespeed verbeteren. Als je alles al geprobeerd hebt en de snelheid wordt niet beter, probeer dat dan nog eens. Soms betaal je wat meer, maar met hogere rankings en meer conversies kan dat zo worden terugverdiend.
Zelf heb ik afgelopen week de snelheid van één van mijn websites verhoogd door alle foto’s op de site te comprimeren en in de juiste (kleinere) afmeting aan te passen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de gratis tool Irfanview. Met IrfanView kan je grote hoeveelheden foto’s vergroten, verkleinen, roteren, kleurcorrectie en filters toepassen enzovoort. Een link naar de gratis download + uitleg over hoe het programma Irfanview werk kunt u vinden op Computeridee.nl.
Tools om snelheid website te meten
Er zijn verschillende tools om de snelheid van je website te meten. Je zal ook merken dat ze niet allemaal met exact dezelfde snelheid komen. Probeer daarom een aantal tools en pak een gemiddeld. Om de snelheid van onze websites te meten, maak ik vaak gebruik van de volgende tools:
- Pingdom website speedtest
- PageSpeed insights van Google (met handige tips)
Niet op zoek naar een tool om de snelheid van je site te meten, maar de rankings van je website? Dan adviseren wij de:
- SE Ranking tracking tool; deze tool kan je nu 14 dagen gratis proberen.