Ik ben een fan metatags. Dat klinkt wellicht wat stom, maar ik vind het leuk om met ze te spelen. Op zo’n manier aan te passen, dat bezoekers van zoekmachines eerder naar een website doorklikken en ze zo samenstellen, dat zoekmachines een site hoger plaatsen.
Dat is tenminste mijn visie. Om dus maar direct antwoord te geven op de vraag of metatags belangrijk zijn of niet, is mijn antwoord: Ja ze zijn nog steeds belangrijk.
Wat zijn metatags?
Voordat we verder gaan, eerst maar even vertellen wat metatags nu eigenlijk zijn. Een metatag is een code die je webmaster of sitebouwer kan toevoegen aan elke pagina van je website. In deze code kan je woorden en zinnen plaatsen die niet zichtbaar zijn voor de bezoekers van je website. De metatags bestaan uit een titel, een omschrijving en een opsomming van de belangrijkste woorden. De titel zie je normaal gesproken wanneer je de website of de pagina in Google zoekt. Je ziet dan eerst een vetgedrukte tekst; dat is de titel. De omschrijving staat onder het www-adres. Nu is het wel zo dat Google steeds vaker de omschrijving zelf invult op basis van waarop je zoekt. Google probeert dan zelf de beste tekst te tonen.
Waarom zijn metatags belangrijk?
Nogmaals, ik vind ze belangrijk of wil ze belangrijk vinden. Er gaan ook verhalen de ronde dat metatags geen invloed meer hebben op rankings. Dat zou kunnen, want bijna niemand weet exact alle factoren die Google en andere zoekmachines gebruiken om rankings te bepalen, maar ik heb nog steeds het idee dat het een onderdeel is van veel factoren die de hoogte bepaald van jouw website in de zoekmachine.
Maar stel nou dat het geen invloed heeft op de rankings. Dan blijft de metatag nog steeds belangrijk. In ieder geval de titel en de omschrijving. Dat is namelijk, zoals ik hierboven al aangaf, de tekst die bezoekers van de zoekmachines in beeld krijgen bij jouw website. Zorg dus dat je metatag voor elke pagina uitnodigt om te klikken en beschrijft wat er op die pagina te vinden is. De titel van mijn homepage is ‘Uw website hoger in Google met Internetpaleis’. Ik hoop natuurlijk dat veel bedrijven hoger willen komen in de zoekmachines en hierdoor meer kliks naar hun website krijgen en daardoor een hogere omzet genereren. Daarnaast noem ik m’n bedrijfsnaam. Dat kan op langere termijn voor en stukje branding (naamsbekendheid) zorgen.
Lengte metatags
Zorg dat metatags niet te lang zijn. Maak ze kort en krachtig. En zorg dus dat je met een titel uitnodigt om door te klikken. Voor de lengte van de titel (title) wordt doorgaans maximaal 60 tekens aangehouden. Denk aan maximaal zo’n 6 woorden. De description oftewel de omschrijving kan je zo’n 160 tekens hanteren. Dit zijn 2 flinke zinnen of 3 korte. En tot slot mag je zo;n 10 keywords toevoegen. Tip: je mag best 2 woorden achter elkaar als keyword plaatsen (dus bijvoorbeeld: ‘metatags belangrijk‘ als je daar beter op gevonden wilt worden. Maar tel dit dan wel als 2 keywords.
Metatags zijn wat mij betreft nog steeds een essentieel onderdeel van de zoekmachine optimalisatie. En ook als de metatag minder belangrijk wordt of is geworden, dan moet je er nog steeds rekening mee houden, omdat bezoekers van zoekmachines gedeeltes van je metatags zien. Zelf geen tijd voor? Laat ons het werk overnemen!
Trackbacks/Pingbacks