Wat is de DA en wat is de PA van een pagina of website? Welke tools zijn er om de PA en DA te bepalen? En hoe verbeter je de Authority van je website?
Afgelopen week stuurde een SEO klant van me een mailtje door van iemand die hem benaderd had voor een linkruil. Hij vroeg of de website interessant genoeg was om mee te ruilen. Ik gaf aan dat de website een goede PA en DA had en dat een ruil dus wel interessant zou kunnen zijn. Daarna benaderde de directeur van Startkabel mij. Een klant van Startkabel vroeg of een link op de homepage van Startkabel ook waarde heeft voor de zoekmachines. Ik antwoordde hem dat Startkabel een hele hoge DA heeft en daardoor interessant is voor partijen die links willen plaatsen vanwege zoekmachine optimalisatie redenen. Van allebei kreeg de vraag terug wat PA en DA nu eigenlijk is. Iemand die dagelijks met SEO bezig is staat er niet bij stil dat PA en DA nog niet bij iedereen ingeburgerd zijn, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo gek natuurlijk. Een goede reden om er eens een blogbericht over te schrijven.
Wat is DA?
Naast een bekende drogisterij is de DA een afkorting van Domain Authority.
Domain Authority is een indicator waarmee aangegeven wordt hoe een site in de zoekmachine resultaten scoort. Domain Authority is een goede manier om de sterkte van je website tegenover andere websites te vergelijken. Voorheen werd vooral de Google pagerank hiervoor gebruikt. Maar deze wordt al een tijd niet meer geupdate door Google. Waarschijnlijk is de Google pagerank er nog steeds, maar is deze niet meer openbaar. Het gebruik van de Domain Authority is een goed alternatief. Voor het meten van domain authority worden berekeningen gemaakt aan de hand van diverse factoren waaronder het aantal ‘linking root domains’, het totaal aantal links, MozRank en MozTrust.
Domain Authority wordt aangegeven op een schaal van 0 tot 100, waarbij 100 de beste score is. Om met een pagina te stijgen van 20 naar 30 is stukken gemakkelijker dan van 70 naar 80. Voorbeelden:
- Google: heeft op 7 oktober 2015 een DA 93
- Startkabel: 71
- Bing: 99
Moz.com heeft aangegeven dat de Domain Authority regelmatig geüpdatet wordt, waardoor je de scores van je website regelmatig kunt zien fluctueren.
Wat is PA?
Inkoppertje om nu te zeggen Personal Assistant, dus die maak ik dan ook maar. Maar het betekent ook Page Authority in SEO land.
De Page Authority is een waarde, een indicator samengesteld door eerder genoemde Moz, die bepaald hoe goed een webpagina scoort in de zoekresultaten van Google. Dus eigenlijk op welke positie de pagina terechtkomt op basis van de ingevoerde trefwoorden. Ook de Page Authority is gebaseerd op de puntenschaal van 0 tot 100. En ook hier is het verschil tussen 25 of 35 veel kleiner dan die tussen 75 en 85. Wil je weten wat de waarde van je website als geheel is, van je domein(naam) dus, dan meet je de eerder besproken Domain Authority waarde. Deze laatste is dus te zien als de verzameling van al je pagina’s Page Authority.
Tools om Page Authority of Domain Authority te bepalen
Hoe kan je de Page Authority en Domain Authority van je website achterhalen? Je kunt de Moz Tool Bar gebruiken, maar er zijn ook een aantal pagina’s waar je je Website kunt ingeven:
En uiteraard de Open Site explorer van Moz zelf:
Verbeteren pagina autoriteit
Je kunt je Authority vergroten door je SEO op alle fronten zo goed mogelijk uit te voeren.
- Het moet een antwoord geven op de vraag van je doelgroep, bijvoorbeeld op de vraag: Wat is DA en PA?
- Update regelmatig je pagina
- Zorg dat de pagina relevant en specifiek is
- Dat de tekst leuk is om te lezen; grotere kans dat je bericht gedeeld wordt
- Voeg afbeeldingen toe aan de pagina
- Voeg Youtube video’s toe indien mogelijk en relevant
- En misschien nog wel het belangrijkste: zorg voor links naar die specifieke pagina. Waarbij geldt hoe relevanter de link des te beter het is voor de pagina autoriteit. In de ideale wereld bijvoorbeeld heeft Internet Paleis een link vanaf Moz.com naar internetpaleis.nl/blog/. De pagina blog van Internetpaleis wordt op die manier versterkt door de relevante link.
Goed artikel. Daar kan ik wel wat mee!
Heldere uitleg! Ik ben benieuwd hoe het mijn eigen blog vergaat.
Handig om deze tips door te lezen! Ik ben net van Weebly overgestapt naar WordPress en merk dat het bij WordPress allemaal wat moeizamer gaat met SEO – DA. Ik ga deze tips zeker meenemen! Bedankt 🙂 Groetjes Melissa.
Hi,
This is a great article on da and pa
Thank you for this article
Duidelijke uitleg! Dit artikel heb ik aan verschillende klanten laten lezen. Bedankt!
Voor bedrijfskleding.nl zijn we hier ook druk mee bezig. Ik zal een aanvraag doen bij startkabel. En missch. ook Cabla. Ik dacht dat we er al op stonden maar kan het nog niet vinden
Zeer informatief artikel, een echte ‘must read’ voor iedere ondernemer.
Bedankt voor het artikel en de links, handig om te lezen. Klopt het dat de precieze totstandkoming van deze scores ‘het geheim’ achter Google is en telkens weer wordt aangepast?
Erg handige informatie zeker. Weet ik toevallig al een beetje over. Waarover ik vragen heb is de TF (trustflow). Voer je die op dezelfde bovengenoemde manieren op en waar kan je deze achterhalen voor je website?
Ik las ergens dat backlinks misschien niet belangrijk zijn in 2019. En dat moet moet zich focussen op DA en PA. backlinks hebben toch ook invloed op DA en PA!
Goedemorgen Jan, weet niet waar je dat gelezen hebt, maar eigenlijk wordt op elk seo-congres (ook waar Google aanwezig is) nog wel gezegd dat backlinks belangrijk zijn. En als dat niet wordt gezegd, dan is autoriteit inderdaad belangrijk voor de rankings. Maar hoe denk je aan die autoriteit te komen? Juist: backlinks. Goede content kan ik dan ook gelijk noemen, want als je ervoor zorgt dat je ‘epic’ content schrijft, die vervolgens gedeeld wordt dan ben je d’r volgens mij 😉
Goede uitleg! voor het schrijven van content is dit zeker belangrijk.
Wat ik mij afvroeg, als je SEO vriendelijke content maakt die overal aan voldoet. Hoeveel invloed heeft het dan als je daar goede backlinks naartoe stuurt? En wat zou je nogmeer kunnen doen om 1 specifieke pagina te ranken (en niet perse de hele site)?
Beste,
zorg dan dat je die betreffende pagina toevoegt aan de navigatie (bijvoorbeeld dropdown bovenaan de pagina) en/of de footer. Zorg ook voor pagina’s ‘onder’ de pagina, waarop je hoger wilt gaan ranken. Stel je wilt beter ranken op ‘content marketing’, maak dan ook een pagina /content-marketing/blog en link in de tekst op /blog een keer naar /content-marketing/. Probeer een aantal pagina’s ‘onder’ content-marketing te maken. Zo krijgt content-marketing meer body en zal het hoger ranken.
Gr. Pascal
Bedankt voor de reactie Pascal! daar heb ik zeker wat aan
Dank voor deze interessante informatie. Hier kan ik mee aan de slag!
Hallo Pascal. Heb je ook een artikel voor het verbeteren van je CF/TF?
Uitstekend artikel en de gratis da pa tools zijn zeer handig, dank daarvoor!
Hallo,
Helder artikel! Kan het zo zijn dat de diverse websites die deze berekening maken verschillende waarde hanteren en weergeven?